Кіноосінь: # 2 Подорож на Місяць... і в Голлівуд

Початок - Кіноосінь #1

Мода на кіно, яка спершу захопила весь світ, починає зникати вже у 1897 році. Одноманітні сюжети швидко набридають публіці, а велика пожежа на Благодійному базарі в Парижі тільки прискорює занепад грандіозного атракціону братів Люм'єр. Втім, невдовзі на сцену виходять інші персонажі, які бачили в кінематографі не тільки розвагу та фіксацію подій. Одним з найбільш знакових став фокусник і директор театру Жорж Мельєс. Його часто називають першим режисером, "батьком ігрового кіно" та просто магом. Перший фільм Мельєса "Партія в карти" і наступні роботи копіюють стиль "механічного фотографування" братів Люм'єр; потім Жорж додає "трюки" - перетворення чоловіків у жінок, зникнення у кадрі, пришвидшення зйомки... Фільми Мельєса надзвичайно театральні, він першим використовує монтаж (втім, тільки між епізодами. Монтаж всередині сцени - заслуга "Брайтонської школи" - британців Джорджа Альберта Сміта та Джеймса Вільямсона), спецефекти, зйомки під водою, панорамні зйомки, а також засновує свою студію "Star Film". 

Найбільш відомим фільмом Жоржа Мельєса є "Подорож на Місяць" (1902). Ця чорно-біла комедія вважається першою науково-фантастичною стрічкою в історії. Вона пародіює романи Жуля Верна та Герберта Уеллса і розповідає про експедицію, яка відправляється на супутник Землі. Декорації, костюми, до деталей продумані сцени - над жодним фільмом до цього не працювали настільки ретельно. 

"Подорож на Місяць" Маєрса

Мельєс мріяв про кольорове кіно, тому деякі свої фільми розфарбовував від руки. Він зняв нереальну кількість картин (дослідники називають цифри від 1 000 до 4 000). Відомим є такі стрічки режисера як: "Попелюшка" (перша феєрія Мельєса), "Замок диявола" (кажан перетворюється на Мефістофеля, який чаклує собі котел для чарів. Перший фільм жахів), "Після балу" (перший еротичний фільм) та багато інших.

Дивитися:
Фільм про Жоржа Мельєса "Хранитель часу" (2011)
Фільми Жоржа Мельєса у хронологічній послідовності: 



Кіно підкорює нові горизонти і вимагає не тільки художників, а й промисловців. Тому не дивно, що новим гучним ім'ям в історії стало ім'я Шарля Пате, його фірма була головним конкурентом Жоржа Мельєса та "Гомона". З фірмою "Пате" працює Фердинанд Зекка, якого часто звинувачують у плагіаті (Жорж Садуль в своїй "Загальній історії кіно", втім, звертає увагу на два оригінальних фільми Зекка - "Освоєння повітря" та "Історія одного злочину"). 

Мельєс першим показує, що кіно може (і повинно) бути мистецтвом. У 1900-тих роках починають знімати складніші історії, які змушують глядачів думати, а не тільки отримувати емоції. У цьому контексті варто згадати американського режисера Едвіна Портера, який працював з Томасом Едісоном, а потім заснував власну кіностудію "Рекс". Навіть сучасний американський мейнстрім у багато-чому нагадує роботи Портера. Популярність режисеру принесло "Життя американського пожежника", а також "Велике пограбування потяга".

"Велике пограбування потяга" Портера 

1908 рік - виникнення Голлівуду. Щоправда, пройде ще певний час, аби про нього почав говорити весь світ. Тоді ж в Франції з'являється кіностудія "Le Film d’Art", яка прагнула зробити з фільмів витвори мистецтва. Головним режисером цієї студії був Шарль Ле Баржі. Першим фільмом - "Вбивство герцога Гіза".

Найкращим режисером 1910-тих років вважається Девід Ворк Гріффіт. Саме він позбувся театральності в кіно та розробив принципи монтажу, які зробили камеру більш рухомою. Американцеві (як і братам Люм'єр та Мельєсу) часто віддають звання "батька кінематографу". Знаковим є його фільм "Багато років потому", який вперше демонструє особливості стилю режисера. "Народження нації" (1914) часто звинувачують у расизмі та прославлянні Ку-клус-клану, хоч фільм і став одним з найбільш успішних в історії німого кіно. Трохи більше ніж за рік Гріффіт знімає "Нетерпимість", яка вважається однією з найбільш гуманістичних стрічок , вона показує епічну 3,5-годинну історію про древню Юдею, Вавилон, Францію 1572 року та Францію 1914 року (всі ці епізоди об'єднує образ жінки, яка заколисує дитину). "Нетерпимість" - етапний фільм у розвитку арт-хаусного кіно.  "Нетерпимість" провалилася у прокаті, на відмінну від "Народження нації", яке ще десятки років користувалося нечуваною популярністю. 

Дивитися:
3-годинний німий фільм (тому запасіться терпінням) "Народження нації" 
і 3,5-годинну "Нетерпимість" 


"Нетерпимість" Гріффіта

В Америці починається "продюсерський" період кіно. Встановлюються принципи (зірковий акторський склад, правильний сценарій...), якими Голлівуд користується досі. І якщо деяким режисерам ще вдавалося зберегти певну свободу (наприклад, Еріку фон Штрогейму, який зняв соціальну драму "Жадібність"), то інші намагалися дослухатися до продюсерів та глядачів (картини Сесіля Блаунта Де Мілля були напрочуд комерційно успішними). 

1914 року вийшов перший фільм за участю Чарлі Чапліна і почалася нова сторінка в розвитку кіно, втім про неї вже наступної суботи.

Джерела:
Жорж Садуль "Загальна історія кіно" (Том 1)

Share:

0 коментарі