Кіноосінь: #3 Вогні Андалузького Метрополісу і Земля Калігарі

Початок - Кіноосінь #1, #2

Кіно 20-тих років (особливо американське) переважно комедійне. Його неможливо уявити без двох геніїв, які назавжди змінили правила гри на екрані, - Чарлі Чапліна та Бастера Кітона. Їхні фільми демонструють конфлікт людини та ситуації. Чарлі - тричі лауреат "Оскара"; людина, яка 65 років займалася кіно; хлопчик, що вперше вийшов на сцену у 5 років, замінюючи на сцені концерт-холу маму; талановитий скрипаль; шанувальник Бенні Гілла; вічний "Волоцюга", захоплений "Вогнями великого міста". Бастер практично народився на сцені, з батьками у складі акробатичного тріо він виступає з 3 років; Кітона пам'ятають за завжди спокійним і незворушним виглядом, за що він навіть отримав прізвисько "Велике кам'яне обличчя" та "Комік без усмішки"; його найбільш популярні фільми - "Три епохи" (пародія на "Нетерпимість" Гріффіта), "Шерлок-молодший", "Генерал", "Кінооператор" та інші. 

портрети Чарлі Чапліна та Бастера Кітона

Дивитися: 
Фільми Чапліна "Бродяга", "Малюк", "Вогні великого міста", "Нові часи" та "Великий диктатор"
Фільми Кітона "Шерлок-молодший", "Генерал" та "Кінооператор"

Читати: 
Жорж Садуль "Життя Чарлі" 

Кар'єра Чапліна та Кітона з часом піде на спад. Перший так і не звикне до звуку в кіно, другий у 30-тих підпише невигідний контракт з компанією "Metro-Goldwyn-Mayer" та втратить будь-який контроль над своїм образом та фільмами.

Не зважаючи на поразку у Першій світовій війні, на перші позиції виходить німецький кінематограф. Головною (і першою) картиною німецького експресіонізму вважають "Кабінет доктора Калігарі" Роберта Віне. "Кабінет..." орієнтується не на театр та літературу, а на живопис. Ганс Ріхтер разом з Вікінгом Еггелінгом, Вальтером Руттманом і Оскаром Фішінгером започатковують жанр "авангардизму" у кіно - їхні фільми складаються з руху ліній, фігур та плям. Фрідріх Вільгельм Мурнау вводить поняття "суб'єктивної камери" - події стрічки "Остання людина" ми бачимо з погляду одного персонажа. Фільм Мурнау "Носферату, Симфонія жаху" також стає культовим.

"Кабінет доктора Калігарі" (1920)

Втім, головним режисером цього періоду у Німеччині вважається Фріц Ланг, автор "Метрополіса" - футуристичної історії міста, яке розділене між наземною частиною "хазяїв життя" та підземною частиною рабів-робітників. 

Дивитися:
"Кабінет доктора Калігарі"
"Метрополіс"

"Метрополіс" (1927)

Французький авангард прийнято поділяти на два періоди: ранній (до 1924 року) і пізній (після 1924 року). Ключова постать першого періоду - Луї Деллюк, який ввів поняття "фотогенії" (художні елементи, що відрізняють кіно від інших видів мистецтва). 

"Кіно - це новий спосіб пізнати людину... яка сама по собі анітрохи не змінилася." (Луї Деллюк)

У пізньому французькому авангарді є три напрямки: імпресіонізм ("Дочка води" і "Дівчинка з сірниками" Жана Ренуара; "Падіння будинку Ашерів" Жана Епштейна; "Тільки час" Альберто Кавальканті...), сюрреалізм ("Андалузький пес" Луїса Бунюеля за сценарієм написаним разом з Сальвадором Далі) і "чисте кіно"("Антракт" Рене Клера).

"Андалузький пес" (1928)


Окремо від вище згаданих напрямків стоїть французький фільм режисера з Данії Карла Теодора Дреєра "Страсті Жанни д'Арк". Багато для французького та світового кінематографу зробив також Абель Ґанс. 

Помітну роль відіграє радянське кіно. Чи не найбільш знакова стрічка - "Броненосець "Потьомкін" (1925) Сергія Ейзенштейна. 

"Броненосець "Потьомкін" (1925)

Фільм Олександра Довженка "Земля" (1930) став не тільки одним з кращих фільмів в історії, а й вплинув на ряд інших режисерів (зокрема Андрія Тарковського).


"Земля" (1930)

В СРСР звертають увагу передусім на монтаж. З'являється навіть поняття "ефект Кулішова"

Дзиґа Вертов, який використовує "приховану камеру" знімає документальний фільм, який досі вважають кращим у цьому жанрі, - "Людина з кіноапаратом" (1929).

А ти часом кінематограф переживає ще одну революцію - появу звуку... Але про неї вже наступного тижня. 


"Нові часи" (1936)

Share:

2 коментарі

  1. одразу скажу, що Садуля не читала, але в січні прочитала "Моя біографія" Чапліна і була в захваті, одразу захотіла сісти і подивитися всі-всі фільми Чарлі)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Я теж якось подивилася всі його фільми одразу, бо це щось неймовірне)

      Видалити