Чорний квадрат Малевича. Чому це шедевр

"Яна, чому "Чорний квадрат" - це хороша картина?" - питали мене не раз. Питали здебільшого люди, які були переконані, що ніякого мистецтва тут немає і намалювати подібне може кожен. Деколи питали ті, хто просто хотів щиро зрозуміти чому. Мене ж "Чорний квадрат" зачарував з першого погляду і навіть, коли я ще сама не знала чому, то була переконана, що це шедевр. Коли дізналася, що у полотно вкладав сам Малевич, то почала любити "Чорний квадрат" ще більше. Не знаю, чи є в історії мистецтва щось важливіше та сильніше. 

"Пройшло сто років, а ви так нічого і не зрозуміли." - коли я читала маніфести, листи, тексти Казимира Малевича (а він написав чимало, пояснюючи свою творчість, суть супрематизму, долю мистецтва, погляди на красу), то у моїй голові звучали ці слова Покраса Лампаса. Було якось сумно від того, що "Чорний квадрат" з'явився ще у 1915 році, а ідеї, закладені у ньому, ще не стали очевидними для всіх. Що у більшості тільки попереду ця точка нуль. 



Казимир Малевич був переконаним, що у світі та мистецтві не може бути статики, що у кожної епохи - нові орієнтири, нова швидкість, а отже - нова краса. Він називав реалістичні картини картинами дикунів. А людей, яким подобається натуралізм у мистецтві такими, що хоч живуть у сучасності, але "носять бабусин ліфчик"

Тут і далі цитати з зібрання творів Казимира Малевича в оригіналі: 

"Дикарь – первый положил принцип натурализма: изображая свои рисунки из точки и пяти палочек, он сделал попытку передачи себе подобного."

"Искусство натурализма есть идея дикаря – стремление к передаче видимого, но не создание новой формы."

"Природа есть живая картина, и можно ею любоваться… Повторить ее есть воровство, и повторяющий ее есть ворующий; ничтожество, которое не может дать, а любит взять и выдать за свое."

Отож, художник підтримував нові напрямки в мистецтві. Спершу футуризм, що відкрив красу швидкості сучасного життя. А потім - заснував власний авангардний напрямок - супрематизм, що став свідченням остаточного розриву мистецтва і зображення реального світу. 

"Самоценное в живописном творчестве есть цвет и фактура – это живописная сущность, но эта сущность всегда убивалась сюжетом."

"И вот я пришел к чисто красочным формам.
И Супрематизм есть чисто живописное искусство красок, самостоятельность которого не может быть сведена к одной."

"Живопись есть сконструирование цвета в общую массу, которая является живописной тканью."


Головною картиною супрематизму став "Чорний квадрат"

"Квадрат не подсознательная форма. Это творчество интуитивного разума.
Лицо нового искусства!
Квадрат живой, царственный младенец.
Первый шаг чистого творчества в искусстве. До него были наивные уродства и копии натуры."

Спершу "Чорний квадрат" мав бути декорацією в опері "Перемога над Сонцем" (абсолютно чорний квадрат, що затуляє, перекриває кругле жовте Сонце). Картина стала головним експонатом останньої футуристичної виставки "0.10". Малевич розмістив "Чорний квадрат" у "червоному кутку", де зазвичай висять ікони. 


Таким чином "Чорний квадрат" повернув мистецтво до нуля. Аби почати все спочатку. 

"Если искусство познало гармонию, ритм, красоту, познало нуль."

Сам Малевич назвав "Чорний квадрат" "голой без рамы иконой своего времени". 


"Черный квадрат в высшей степени амбивалентен: это не конец или начало, а конец/начало, Нуль форм, чреватый всеми формами. И в метафизике Малевич ощущал себя последним/первым философом. Истина была предъявлена персонально ему, и тем самым именно он был уполномочен положить конец всем прежним заблуждениям и возвестить начало «нового миростроения»." (искусствовед Александра Шатских) 

Share:

0 коментарі